KFÖ - dag 4

Söndag 8/5

 

Som sagt, uppstigning 5.00 för att vi skulle hinna packa ihop allt innan lunch och hemfärd… trodde vi ja!

 

När tälten nästan var rivna blev hela förläggningen påskjuten. Jag och Jörgen sprang och hämtade våra hundar och sökte skydd. Vi fick ständig rapport och snart var inte den plast vi befann oss på säker längre och vi var tvungna att ge oss av. Vi stack ner till objekten där 3 av styrkorna hade sia poster och hjälpte till så gott vi kunde. Jag och Gaia blev placerade uppe på en kulle och spanade i omnejderna. Hon hade full fokus på vinden till höger, jag fick snart veta av gruppchefen att de hade egna gubbar därnere och att det troligtvis var dem hon markerade i så fall. & detta blir ju lite svårt då, hur ska jag kunna tala om för henne att de där gubbarna är okey, leta gubbar på ett annat håll istället..!?

 

Menmen, hon fick med jämna mellanrum ljudmarkeringar åt vänster, så jag berättade att det troligtvis var fiender därnere med på ett längre avstånd då markeringarna varken var ihålliga och vi kunde heller inte så några gubbar i skogen.

 

& sen, hipp som happ så blev vi påskjutna från vänster. Jag och Gaia rusade ner från kullen och placerade oss i säkerhet en bit från sjukvårdarna, och belönade massor! :) Med både kamp och korv. Jag kan ju lugnt säga att det pangades på så in i *…… Med AK4:or, kulsprutor och landminor…  Men Gaia brydde sig inte mycket alls. Hon blev tänd av det och morrade och slet i laasen som aldrig förr, men hon kunde lika snabbt avbrytas igen! Skönt…!

 

När våra kära soldater skjutit slut på all (!!!) sin ammunition, avbröts övningen. Våra fiender kröp fram och allt skulle nu städas upp. Jag & Gaia följde med killarna bort till den platsen där hon hade sina vindmarkeringar ifrån, markerade den fint även nu och vi busade järnet där medan de andra gick vidare.

 

När soldaterna städade upp i skogen passade hundinstruktören, Anna, på att köra ett par lydadsmoment inför funktionskontrollen med mig och Jörgen. Inkallning med störning och läggande, apportering av plastföremål samt hund & förare krypande jämsides. Det var faktiskt riktigt skojigt, inget man tränar på varje dag precis med Gaia skötte sig fint! :)

 

Jaaaa, sen var det bara städning av tältplatserna kvar, vapenvård, utvisitation av hundarna och samling med resten av hemvärnarna.

 

 

 

 

 

 

Målet med den här övningen var ju att göra det så likt en riktig krigssituation som möjlig. Vårt objekt ligger ju i närheten av flyget, så det var ju så gott som hela tiden flyg i luften, skott i luften och en och annan bomb som skakade tälten. Det var faktiskt ganska verklighetstroget. Kanske inte första dagen för jag var inte riktigt beredd på det, men sedan mer och mer ju längre vi var där!

 

Jag vill återigen tack Anna för alla värdefulla tips vi fått. Efter dessa 4 dagarna har jag verkligen fått en tydlig bild på vad det är jag och Gaia behöver jobba på. Det har ju märkts tydligt att Gaia mycket, mycket hellre använder sin näsa än sina öron. Alla nos uppgifter har hon klarat galant, förutom den där skadade soldaten i skogen… Det är just ljudet hon inte har motivationen till att uppfölja… Jobba på! ;)


 

Jag är väldigt nöjd med övningen och ser fram emot att göra detta igen!


Kommentarer
Postat av: Anna

Tackar för den fina feedbacken tar gärna den mer konstruktiva också ;) (i ett annat forum). Hade ju inte tänkt skriva inlägg under alla dagar men hade en sådan trevlig läsning. Ska bli spännande att följa er träning på bloggen i fortsättningen. Att redan längta tills nästa KFÖ kan inte vara illa. Har min egen till hösten och innan dess hoppas vi kunna ta oss till DM. Blir det DM för er del också? Ha det så bra!!

2010-05-14 @ 15:30:36
URL: http://annas.brovell.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0