Gaia = Elit-hund!

… Min Elit-hund! ;) & Vlads såklart! ;) (Utan honom hade vi inte varit någonting alls!) Tack för att du alltid finns där för oss!

 

Här följer då en kort sammanfattning av dagen… (Eller jag ska försöka hålla mig kort i alla fall!) ;) Domarprotokollet finns under RESULTAT (BRUKS).

 

Jag var inte det minsta nervös måste jag säga… Kanske för att jag gick ut med inställningen av att detta bara var träning idag! ;)

 

Lottdragning: Nr 4. (-1 som inte kom = bra!)

 

 

SPÅRUPPTAG

Vi blev lotsade ut till spåren och jag måste säga att upptagsrutan vi hamnade vid såg riktigt fin ut! Något som jag senare upptäckte var att den var väldigt ojämn och gick rakt upp för en jobbig (för matte!) backe! ;) Jag var verkligen helt genomsvett efter första backen bara..! ;)

Men men, jag kände redan på transporten till rutan att Gaia var tänd! :) När jag släppte henne och sa leta spår – sprang hon ut i gallopp som en klocka och tog ett vänster(!) spår djupt i rutan.

=> 10

 

 

SPÅRET

Sen var det bara att köra på, min taktik för dagen var att inte hålla igen alls för mycket, inte för att hon brukar rusa eller så men jag tänkte om jag ser till att hon inte behöver slita så mycket med mig i andra änden av snöret, går det kanske bättre!? ;)

Så lilla jag fick snällt ”springa” med! Jag var helt färdig efter de första 2 pinnarna! Till min (!?) stora förtjusning var det den första biten som var jobbigast terrängmässigt.

 

Jaja… efter 4 pinnen befann vi oss spårande ca 1m från en supermysig sjö och jag märkte på mig att Gaia var lite trött… Aha, tänkte jag! –”du är säkert törstig”! Så jag plockade upp mitt vatten och erbjöd henne detta. Hon tittade på sjön, jag erbjöd henne igen hon tittade på sjön… Hmmm!?

Det kändes som om vi hade tid till ett litet snabbdopp – så jag sa varsågod och Gaia plumsade rakt ut i vattnet; simmade ett par varv och drack lite grann (i spårsele och lina!)…

Sen sa matte – Kom nu, nu ska vi fortsätta spåra!

& det gjorde hon. Hon skakade och spårade på samma gång, hittade resten av pinnarna och spurtade in i mål! En dyngsur Gaia & en genomsvettig matte kom i mål på 15minuter!

1200m spår
+ 7pinnar
+ slut
+ bad
& en matte med dålig kondition
- i mål på 15 minuter,
det måste vara bra! ;)

=> 10!

 

 

UPPLETANDE

Jajamensan… Vi fick betyg!! :)

Det var inte det bästa uppletandet men tillräckligt bra för oss – (idag!). Inte om ett ½år eller sådär! ;)

Så jag tänker inte gå in så mycket närmare på detta idag. Gaia kämpade på, hittade 3 föremål och min taktik verkade fungera! ;)

=> 5,25

 

 

PLATSLIGGNING

5min, 4skott och gömd..! Vi fixade det – enligt trovärdiga källor, låg hon bra hela tiden! ;)

=> 10

 

 

FRITT FÖLJ

Jag fick prata med henne och peppa henne hela tiden för att få så mycket fokus som möjligt… Inte sådär jättesmart kanske, men jag kände verkligen att hon var lite trött/ofokuserad så fort vi gick ner på planen.

Mycket bus mellan momenten blev det = många blåmärken på mattes armar! ;)

=> 6,75

 

 

INKALLNING M STÄLLANDE

Bra fart, stannade bra enligt mina kriterier. Jag är nöjd! :)

=> 9

 

 

FRAMÅTSÄNDANE

Shaa, hon travade sakta ut. Travade spikrakt och vände sig inte om och tittade på mig nämnvärt! Kom okey på första inkallningen, lite sämre fotpossition, andra skicket lite saktare. Men sprang även här väldigt rakt och bra, när tävlingsledaren sa ”kalla in” Tvärstannade Gaia och tittade på henne precis som om hon inte varit där på hela tiden… Det krävdes 3 kommando från mig för att få henne till mig. Typiskt!

Men jag är nöjd ändå! Vi har ju aldrig riktigt ”haft” detta momentet.

=> 5,5

 

 

KRYPANDE

Gick bra! De säger hon e något hög bak, vilket är ganska svårt att se när man själv går. ;) Men jag litar på dem och kommer kämpa på lite med att få ner rumpan något! :)

=> 8.75

 

 

SKALL

Tog lite tid på sig med första skallet – trodde nästan hon skulle dissa mig och sedan drog hon igång! :) Jättenöjd!

=> 9

 

 

TUNG FÖREMÅL

Sprang med god fart ut och grep det faktiskt på ditvägen! (hon brukar vända först..!) :) Sprang ”ganska” fort tillbaka med den och tappade tyvärr den precis när tävlingsledaren sa -”tag föremål”!

=> 5,75

 

 

HOPP ÖVER HINDER

Duktig kicka! Hoppet brukar bli som en liten belöning för Gaia, och hon visade verkligen att hon tyckte det var sk*troligt! :)

=> 9,5

 

 

Jajamensan… Så gick det idag. Jag trodde faktiskt inte att lydnaden skulle räcka på långa vägar – så när det gick förbi en snäll människa och berättade att jag numer har en elithund i knät, trodde jag faktiskt att hon hade tittat fel! ;)

Men sen kom hon tillbaka med papperna… VI KLARADE DET!!! :)

 

 

Som jag skrev i min kära dagbok igår kväll…

Jag vill…

Jag kan…

Jag vågar… bli uppflyttade till ELIT!

(Jag = jag och Gaia)

 

 

Och inte nog med det… det blev ett stortkramkalas och smilgropar som inte ville gå ner på ett tag… Sen föll det sig även att vi fick stå överst på prispallen!!! :)

 

Lite tråkigt dock att det inte fanns någon kamera som helts kamera på stället, så ett par mobilbilder togs i alla fall, vi får hoppas där blev något bra! :)

 

Tack för en väldigt lyckad dag! :) Nu ska jag och Gaia bara njuta av det här i ett par dagar, sen bär det ut i skogen och på planen igen!

 

;) :* ;)


Kommentarer
Postat av: Pia

Vilken härlig berättelse om er dag! :-) Välkomna till eliten! ;-)



Pia o Mic

2010-04-18 @ 23:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0