SM lördag 19/9

Min & Gaias lördag började med lydnaden… Toppen var min tanke innan det var vår tur för hon var så taggad! Shit, tänkte jag efter – hon var för taggad! ;)


 


Fritt följ
Det började med ett ”vanligt” ganska långt och tråkigt fritt följ. Raka långa sträckor med stegförflyttningar hit o dit! ;) Hon tappade kontakten på de långa sträckorna, kikade lite här o lite där och kom därför lite efter ibland och före ibland…! Vid stegförflyttningarna var hon så taggad att hon studsade som en känguru vid min sida! & vid språngmarsch nafsade hon mig lite i armen… - Men kul det hade Hon, det vill jag lova!

= 5-5,5


 

Läggande med avlämnade i språngmarsch…

Likadant här – lång sträcka och hon tappade min kontakt, så när jag sa ”ligg” stannade hon och försökte komma på vad jag ville, såg mig springa.. och sprang med!

= 0:a


 

Inkallning med ställande, fr liggande

Hon nosade tydligen lite… inget jag såg såklart. Men sen var det full rulle mot mig, snabbt som tusan – stannade snabbt o bra tyckte jag. … Men sen tog det lite för lång tid innan tävlingsledaren gav mig kommandot & Gaia visste ju vad som skulle hända – så hon sprang själv efter ett par sekunder!

= 0:a

 

Tungapporten

Där sprang hon med gott tempo ut och nosade på apporten, tog den alltså inte med detsamma. Men tog den sedan i ett ”stadigt” grepp och galopperade mot mig, och tappar den ca 5 meter ifrån mig…

= 5:a


 


Kryp under hinder

Lade sig snabbt och snyggt, nosade tyvärr när hon väl lagt sig…! Annars så var det ett väldigt bra kryp tycker jag! Hon kröp lågt hela tiden och det var inga problem under hindret!

= 8,5-9


 


Stegklättring

Gick alldeles utmärkt, bra tempo o så, förutom att hon hoppade över sista steget…!

= 9:a



 



Shaaa, Det kändes väl inte sådär toppenbra att  inte prestera bättre på lydnaden som hon kan mycket bättre…! Men vi var glada att vi fick några poäng och självklart de två sista rutorna!

 

Vi åkte tillbaka till stugan och vilade lunch… Drack kaffe, käkade lite och sov!

 

Sen var det dags för patrulleringen!

Vi blev transporterade till patrullstigen två och två. Det började med att vi fick lasta in hundarna i ett hundsläp och vi förare fick hoppa in i en buss… Jag släpptes av först och att jag skulle gå först från min sida… Väl uppe vid starten började nervositeten verkligen ta form!!!  :/ (dels på grund av klantighet från min sida…..!) :/ TACK Gun och Benelli!

Kan inte komma ihåg sist jag var så nervös..!


Helt högröd i ansiktet gick vi upp för att möta tävlingsledaren och domarna. Det började med platsliggning där på stigen, jag gick iväg med tävlingsledaren och fick min ordergivning en bit där ifrån… och ett par lugnande ord! Aaaannnndaaas…… Tack tack, A!

 

Sen kom skotten; Gaia vände på huvudet första skottet, men inte andra!

 

Så nu var det dags, jag satte mig ner och gav alla små kommando och vinkade med mig truppen…

Sakta, sakta gick det i början – jag fick markeringar hejvillt, till höger och vänster, ljud och vind, hit o dit…! :/ Snurrigt som attans var det i början och vi gjorde många stillasittande och tog god tid på oss för att försäkra oss om det var något eller inte.

 

Ett par gånger kände jag lite starkare tecken från Gaia och jag visade gruppen vad vi hade hittat… gick vidare och fick en bit efter halva sträckan en mycket konstig markering! Hon vindade åt höger, satte sig i den riktningen men vände sig flera gånger åt vänster – så min slutsats var att det var ljud till vänster.
Vilket ingen i publiken höll med om och hade definitivt inte satt det som en markering, isåfall vind...! Men vi hade rätt! Det var ljudet, men fick såklart inte så mycket poäng på den delen eftersom hon inte bjud ut, men jag är glad att JAG markerade den! ;) och inte bara gick vidare...

 

Rätt som det var började tävlingsledarens tidtagarur tjuta…!!! Jäklar, där gick tiden ut! :( Så sisa biten vill jag lova gick rätt snabbt, då man får avdrag för övertid… (man får dock även avdrag om man inte håller samma hastighet genom hela..!) Så det var väl att välja mellan pest o kolera så vi spurtade lite i slutet!

 

Jaja… jag var glad när det var över! & poängen kändes helt okey, det var ju över 250 iallfall!

= 360,5p

 

Vilken huvudvärk jag hade sen när vi kom tillbaka till stugan! Kepsen dödar verkligen mig, så jag klippte ”lite lätt” i den på kvällen för att inte dö nästa dag också! ;)

 

Vilade en stund, sen var det dags för SM-middagen!

God mat, trevliga människor, fina lokaler och en upplevelse i sig gav en god och stämningsfull kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0