DM för Bevakningshundar

DM i bevakning [Blekingedistriktet]

 

Hehe… kanske en lite väl nycertad och optimistisk lisa som anmälde dig till DM två dagar efter certprovet! … Kanske tog hon sig nu lite vatten över huvudet!?
Det återstår att se…!

 

Den 24/5, Karlskrona… 08.00 lottdragning

 

Vi alla började med spårupptag, stillasittande och spår! ;o) Där gjordes ett stoooort FF… [FörarFel] Vi började gå patrullen och miljoner tankar flög genom mitt huvud, ”vänta nu markerar hon inte vind nu… Ska jag inte göra en stillasittande, eller det kanske är onödigt när vi nu letar spår…!? Hur ska jag göra…!?” Men men, hon vindade antagligen spåret en bra bit innan det dök upp och när det nu gjorde det så litade jag inte på henne för jag såg ett par fjädrar ligga där precis där hon satte näsan, så jag drog undan henne och fortsatte gå. Hon gjorde ett försök till men jag släpade henne vidare… ”du kan vända här och gå tillbaka… LITA på din hund!!!” sa tävlingsledaren.

Okey sa jag och vi tog samma spår på tillbakavägen. Spårade 30 meter i koppel och gjorde en stillasittande där i 5 minuter. Selade på och började spåra… Spåra, spåra, spåra så dök första pinnen upp… Andra – metallen… Tredje – första förband… och snart även SLUTET! (En sjukvårdsväska) Det gick som en dans, vi var lite oroliga för tiden så vi sprang en bit och hade god marginal när vi kom till slutet! :o)

Efter en tids letande efter oss fann de mig och Gaia ensamma ute på en grusväg… ;o) Utan keps – som vi tappade någonstans ute i Karlskronas skogar i stridens hetta! :o) Haha…!

 

Direkt efter spåret, satte vi oss i bilen för att köra vidare till patrullstigen. Där fick vi vila en halvtimme ungefär – kissepaus och kaffedrickning!

 

Patrullen började lite vagt då Gaia markerade svagt men mycket… Det var lite konstigt för hon markerade nästan alla snitslarna, och nu när j ag tänker efter så tror jag inte att vi har tränat så mycket med snitslar på stigen.

 

Vi försökte tänka rätt så taktiskt och gjorde stillasittande med jämna mellanrum. Så kom det en lite starkare vindmarkering och vi visade de där bak. Vi gick vidare en bit och där kom ljudet skarpt till vänster – bra jobbat! Gick en bit till och så var jag tvungen att göra en vindmarkering till för hon gjorde även här en lite starkare markering. (Jag tänkte att det kanske skulle vara bättre att markera 2 och den ena inte var rätt istället för att missa nån!) Vet inte om det är rätt att göra så dock, då man max kan få betyg 5 om man gör 2 blindmarkeringar…! Det är en hel vetskap! :oP

 

Sen körde vi tillbaka till Brukshundsklubben och körde uppletande och lydnad. Det märktes att hundarna var trötta och inte riktigt på alerten! Det var inget lysande program vi framförde men jag är nöjd ändå – det var mycket lilla kickan gick igenom på en och samma dag!

Jag var inte riktigt nöjd precis när jag hade gjort det – men nu känner jag verkligen att det var dumt av mig att känna så, hon var ju faktiskt jätteduktig!!! :o)

 

När det var prisutdelning och Kenneth sa att Vi kom på andra plast, var det mer eller mindre en chock. Jag satt stilla ett tag och gav ifrån mig ett fånigt flin, ungefär som om de var korkade eller nåt… sen gick jag fram och tog emot mina fina papper! ;o)

Då tänkte jag att jag absolut inte tänkte anmäla mig till SM eller nått i den stilen… det kommer vi aldrig klara… som det gick idag! Men nu har jag tänkt om jag ska anmäla oss till SM, hålla alla tummar som finns att våra poäng räcker till så vi kommer med och vi ska kämpa på som tusan – för vi ska minsann visa att Hoffar, nykomlingar och småtjejerVi kan!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0