RM dag 1

RM för Hovawart i Gävle 12-14 Juni

 

Jag ska återberätta lite från den gångna helgen som vi tillbringade i ständigt ösregn. J Jag kommer att berätta vad jag, Gaia & co hade för oss, dag för dag…!

 

Jag, Gaia, Vlad & mamma började vår resa i torsdags, den 11:e juni. Vi körde halva vägen och stannade för att övernatta i en campingstuga i Linköpning. De hade gömt att hänga ut nyckeln till oss, så vi fick välja en annan ”förstaklass” stuga! Jag kan ju lugnt säga att det var tur att vi fick en så pass mycket större stuga än som var tänkt från början - för vår packning hade inte fått plats i den lilla! ;)

 

12 Juni

På fredag åkte vi så sakta vidare upp mot Gävle och stannade med jämna mellanrum. Väl på plats letade vi rätt på ”vår” husvagn som vi lånat av Johanna, packade in våra saker och körde ner till brukshundsklubben för att förbereda oss inför lydnaden.

I lydnadsklass II, som jag och Gaia gjorde vår första start i, var vi sammanlagt 8 ekipage.

 

Här följer en kort sammanfattning av våra moment i fullständigt ösregn:

Platsliggning: (10) gick bra, hon låg bra och stilla trotts att det var en mindre sjö på planen.

Fritt följ: (7,5) bra start med god kontakt, lite långt ut i svängarna. Efter språng marsch blev hon lite stissig och svävade väldigt långt ut nästan 2 m ifrån mig en kort sträcka. Satte sig ej sista stoppet.

Platsläggande: (7) där vet jag inte riktigt vad som hände. Precis när tävlingsledaren sa att jag skulle kommendera henne så tittade hon åt motsatt håll och svävade ut lite – så jag vågade inte ge henne kommandot då, utan gick en bit till innan jag gav henne det. Hon la sig lite sakta, som vanligt. ;)

Inkallning m ställande: (6) bra fart och ett leende på läpparna, stannade dock väldigt, väldigt sent. God fart även sista biten.

Sändande till ruta: (5) hon sprang med god fart ut till rutan, smög dock sakta, sakta ut mot den främre högra konen. (hon stannade alltså inte, inte förrän hon hade två tassar utanför rutan och jag hade gett ett dk till!)

Apportering: (6,5) hon var taggad till tusen och väntade bara på min signal. Hon sprang ut gjorde ett rävskutt och grep snyggt. Hehe.. så fort hon vände sig om och jag såg hennes ögen visste jag att hon skulle springa iväg! :P Hon fick ett mini hofferyck och gjorde en stor lov bakom mig innan hon kom och satte sig.

Hopp sitt hopp: (8) allvarligt talat så tyckte jag att det var lite, lite snålt då jag var fruktansvärt nöjd med både hennes hoppande och sittande. Det enda som hon gjorde fel i mina ögon var att hon hoppade på mig i slutet, hon brukar hoppa in i knät på mig när hon blir upphetsad! ;)

Fjärrdirigering: (10) !!!Det vill jag påstå var en otrolig utveckling sedan sista träningspasset vi hade i gruppen onsdagen innan! Då kunde hon verkligen inte någon fjärrdirigering alls! Jag är supernöjd och toppenglad!!!

Helhetsintryck: (8) Positiv hund! Javisst var hon glad, god o glad kexchoklad! Full rulle och ett smile på läpparna, jag är jättenöjd med hennes insats!

 

153,5p (2:a pris) och en 5:e placering.

 

Efter tävlingen fick hon busa loss med RRRRRÅTTAN & käka en burk med köttbullar blandat med lite korv!

 

Trotts att vår insats inte räckte till ett fösta pris så är vi ändå mycket mycket nöjda med de poängen vi lyckades skramla ihop… Då vi haft lite strul på träningen den senaste tiden så är det mer än vad vi hade räknat med! (Fast lite, lite smått besviken vart man ju när det ”bara” saknades 6,5 poäng för ett första pris…!) Nästa gång då tar vi det! ;)


Kommentarer
Postat av: Syster Yster

Sååå duktiga Ni är :) Jag blir så stolt... speciellt med fjärren ;) (Fast har Du någonsin tyckt att något är bra innan Du uträttar det på tävling med bra poäng..)? :P

2009-06-19 @ 01:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0