Lägre Bevakning

Lägre bevakning då dåå...!

Dagen började med lottdragning på Preem-macken i Knislinge. Mitt hjärta följde med och stöttade mig! :) Jag drog iallfall nummer 2, som jag tycker är ett väldigt bra nummer! ;)

 

Vi i lägre klass fick börja med spåren. Patrullering, spårupptag, stillasittande i 5 minuter och sedan spår - i vanlig ordning! ;)

Vi åkte ut på ett fält och hade patrullen mellan 3 flaggor. Smart som jag är tänkte jag till och gick en bit bredvid - för att Gaia inte skulle bli störd av flaggorna... Men det tyckte inte tävlingsledaren Stig om utan talade med bestämd röst om för mig att jag skulle gå stigen! ;)

 

Menmen, hur som haver så patrullerade vi lugnt längs med stigen och Gaia stelnar plötsligt till och låser sig vid en punkt. Hon stog blixt stilla i säkert 10-15 sekunder - och gissa om matte hann bli nervös och det flög 300 tankar genom huvudet, ska jag fösa på henne eller vänta lite till...!? (Hon har ju de  senaste gångerna endast makerat andra spår på det sättet!)

[Nu i efterhand så gissar jag att hon var tvungen att lukta och analysera lite extra noga då det blåste ganska rejält där ute på fältet]

 

Menmen, efter de där 10-15 sekunderna drog hon iväg åt vänster(!). Och jag markerade "spårupptag" . Och tävlingsledaren säger att vi ska sätta oss ner och bevaka.
- Yes! Vi tog spåret - igent annat! Och det var framspår! :) Matte go och glad, sitter och försöker lugna en väldigt taggad flicka! ;)

 

Tävlingsledaren och domaren stod bakom oss och pratade en himla massa - vad de sa har jag ingen aning om! :/

 

 

Menmen, 5 minuter gick och vi fick klartecken att fortsätta spåra. Gaia gick finfint och vi kom snart fram till den första apporten (mattbit) , den andra (skogspinne), Gaia gick över den 3:e (metallen) men jag hade minsjäl ögonen med mig och plockade upp den i förbifarten! ;) Sen vidare och tog slutet!!! :)

Very najs, tycker jag! :) Nöjd och glad överlämnar jag apporterna till spårmottagaren som klockade oss på 6 minuter.

 

1:an som hade spåret bredvid mig bröt och jag blev plötsligt först i lägreklass!

 

 

Iväg till patrullen då en bit ifrån. Gaia fick "vila" i 1 timme iallafall, inte för att hon nyttjade det väl, men ändå!

På patrullen hade en korkad matte inte koll på skotten (!). Så hon blev väl lika överraskad som Gaia... Bara en liten bit därefter kom ljudet. Hon markerade nog med detsamma, men var sedan väldigt ointresserad och kikade bara mot figgen då och då... Hon skulle hålla koll på alla andra håll också samtidigt. När figgen kom lite närmre dock gick hon ut i kopplets längd och var rätt så intresserad.

 

Vi traskade vidare och vek av från grusvägen rakt in i skogen! Och då slutade Gaia patrullera... Jag vet inte om hon plötsligt trodde vi skulle spåra eller nått. För jag kunde verkligen inte få upp hennes koncentration till omgivningen, det vara bara nosen i backen som gällde... Jag startade om henne flera gånger.

1 gång tyckte jag att hon slog med nosen i luften och gjorde ett hastigt svansvift  -  men jag tyckte inte det var tillräckligt för att ge tecken och visa domaren. Det var en figge där berättade de sedan, jag frågade även domaren vad han tyckte och han sa att han inte hade gett mig några poäng för den markeringen vilket fall som.

 

Sen hör det ju även till att vi tog för lång tid på oss. Så vi blev avbrutna innan stigen var slut  och fick avdrag på betyget pågrund av detta.

 

Betyg 5,5

 

Hmmm, ganska så besviken och ganska så konfunderad på vad som egenligen hände där ute på patrulleringen!

Jag tänkte faktiskt ta mitt pick o pack o dra hem för att tillbringa resten av söndagseftermiddagen med dUTU istället, nu när han äntligen är hemma!

Men han övertalade mig att åka iväg på lydnaden och ta det som en träning. (Det jag inte visste då var att jag fortfarande hade chansen att bli uppflyttad!)

 

Eftersom jag var först av 7 på parullen och vet att varje patrull tar 20 minuter, räknade jag ut att jag och Gaia med gott samvete kunde åka förbi Osbysjön, låta Gaia ta ett dopp och dricka en kopp kaffe! <3 Riktigt mysigt hade vi! :)

 

Sen åkte vi till Brukshundsklubben och backade in bilen lång in i skogen - så Gaia kunde sitta i fred och vlia lite medan jag pratade med resternade hundfolk!

 

 

Lydnaden då. Den gick faktiskt helt okej!

PLatsliggningen låg hon stilla och reagerade inte så värst på skotten. Däremot kikade alla hundarna till skogs då en hel ridskola traskade förbi en liten bit upp i skogen!

 

O Sha, eftersom jag nu var först så var det bara snabbt av planen för lite belöning sen in på planen igen för att köra resterande momment.

Dagens tabbe - apporteringen pga allt tugg. (Jag är ganska så säker på att Gaia ville ha belöning för de andra mommenten, så hon passade på att tugga extra mycket på apporten medan hon kunde!)

Dagens höjdpunkt - framförgåendet! Hon har inte glömt min lilla räka! ;) Gaia kan! (Dock fick jag en liten hjärnskada och gjorde inte som tävlingsledaren sa, så vi fick inget vidare betyg - men jag tyckte det var grejt!). :)

 

O som jag nämde tidigare Gaia blev bara mer och mer ivrig efter sin belöning så hon bet mig hårdare och hårdare i armarna! ;) Haha.. hon var helt galen när vi sprang av planen! ;)

 

Dagens resultat blev trotts allt väldigt gott och jag upphör aldrig att förvåna!

Vilken underbar hund jag har!

Jag hade aldrig klarat av att komma dit vi är idag och fortfarande göra ett gott jobb om det inte vore för Gaia! Hon slutar nog aldrig att överraska! (Haha.. både med gott och ont då i och för sig, men nu pratar vi ju bara gott!) ;) Eller hur?

 

512,25 p, uppflyttad till högre bevakning och en 1:a plats!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0